2022-06-17 09:43Bloggpost

Granngården satsar på social hållbarhet

Två ryttare i skogen.Aktiv fritid. Att ta vara på varje medarbetares kompetens och utvecklingspotential stärker dem inte bara på arbetsplatsen utan även i tillvaron i stort.

Ebba Orton, Granngårdens HR-chef, berättar om utmaningarna under pandemiåren, men också om glädjen i att jobba i ett företag som satsar på social hållbarhet.

Pandemiåren har varit tuffa för alla medarbetare, samtidigt har Granngården gjort rekordresultat. Ebba Orton, HR-chef, är mycket imponerad av medarbetarnas förmåga att ställa om och kavla upp ärmarna och jobba mot ett gemensamt mål under en svår tid.

– Våra medarbetare är väldigt dedikerade och kundorienterade. Man gillar den puls som uppstår i butik och vill gärna tillbaka till hur det var innan pandemin.

Ständiga anpassningar till nya restriktioner har gjorts, allt för att medarbetarna och kunderna ska känna sig trygga. Anpassningar har också gjorts för de som tillhört riskgrupp, till exempel med andra arbetsuppgifter.

– Vi införde också ”parkeringstjänst” när smittspridningen var som värst med utlämning av varor utanför butik. Både för kundernas trygghet och för personalens.

Fokus framåt på social hållbarhet

När tillvaron nu börjar återgå till det normala ligger fokus på att jobba med social hållbarhet. Det handlar om att affärsstrategiskt stärka en hållbar och långsiktig lösning. Ebba ser många fördelar med att ”gifta ihop” klassiska HR-frågor med traditionella CSR-frågor för att få ett samskapande och ett ömsesidigt engagemang för att nå social hållbarhet.

– För mig är de tätt och väldigt naturligt integrerade.

Arbetsmiljö och jämställdhet är två viktiga bitar när man pratar om social hållbarhet, men även kompetensutveckling.

– Har vi en god kompetensutvecklingsstrategi främjar det en miljö där människor har en tydlig riktning i sitt jobb och förhoppningsvis också i sin tillvaro i stort.

Jämställdhet, engagemang och ledarskap är viktigt

För Granngården är det en självklarhet att skapa förutsättningar för en jämställd arbetsplats. En ”pulsmätning” görs också varje år för att mäta medarbetarengagemang, ledarskapsindex samt hur attraktiv Granngården är som arbetsgivare.

– Vi fick väldigt fina siffror i fjol även om det var ett utmanande år. Det gick bra för oss, vi behövde inte permittera eller säga upp personal, tvärtom var det högt tryck. Då kunde vi samtidigt se att det som också är en positiv faktor – det vill säga – mycket att göra, också kan bli en stressfaktor. Vår ambition blev då att tänka hållbart genom att se var i flödet som stressen uppstår, och jobba mer med projektstyrning för att få tydlighet och kunna reducera stressfaktorerna.

Workdates – en ingrediens i ett hållbart arbete

Att jobba över gränserna är också en viktig ingrediens i ett hållbart samarbete. På huvudkontoret bjuder man in kolleger från olika avdelningar till ”workdates” för att bli bättre på att jobba över gränserna. Det handlar om att gifta ihop olika verksamheter för att få ett bättre flöde genom hela företaget, hela vägen ut till kund.

– Arbetsmiljön är så viktig och när man får en förståelse för varandras uppgifter och utmaningar kan man också jobba mer effektivt och för en mer hållbar tillvaro.

Pandemin har medfört en insikt i att jobba tillsammans för att nå våra mål i högre och större utsträckning än tidigare, alla kuggar i hjulen måste samverka.

– När vi nu blickar framåt med årets ledord ”Vårda” är det precis det vi gör, bygger en stabil grund för en vårdande verksamhet där alla jobbar mot samma mål.