2022-12-21 06:30Nyheter

Granngården stöttar skolbarn i Portee med lunch under skolåret

Skolbarn i Portee.

Sedan flera år tillbaka stöttar Granngården Vänföreningen Portee med ekonomiska bidrag. Föreningen har sedan 2004 arbetat med utvecklingen av byn Portee i Sierra Leone med fokus på barnen. Granngårdens bidrag går till att servera barnen skollunch under skolåret.

Julklappspengar blir skollunch

Som flera år tidigare väljer Granngården att skänka julklappspengarna till Vänföreningen Portee och barnen i Sierra Leone. I den här kåkstaden är fattigdomen enorm. Många familjer bor i skjul, utan tak och knappt med väggar. Det också långt ifrån en självklarhet att barnen får mat hemma varje dag. Skollunchen blir extra viktig här.

Mrs Cocker, skolans rektor och en av skolans mest engagerande lärare som varit med sedan skolan startade, säger:

– Lunch till barnen är enormt viktigt, jag ser dagligen vilken skillnad det gör. Barnen orkar mer och fokuserar bättre. Innan vi hade skollunch somnade många av våra elever eller gick hem efter halva dagen på grund av utmattning och hunger. Idag finns vår skola med bland dem som uppvisar de bästa studieresultaten i hela landet.

Två skolbarn framför skolbänk.

Stöttar utbildning och utveckling

Vänföreningen Portee hör idag till en av Granngårdens hjärtefrågor. Och kunskap, engagemang och framtidstro har alltid varit viktiga ledord för företaget. Här är man säker på att utan mat i magen landar inte kunskap, och utan kunskap blir det ingen utveckling. Därför har Granngården valt att stötta just skollunchprogrammet där utbildning finns sker också utveckling.

Vill du också bidra till programmet? Läs mer och stötta Vänföreningen Portee.

Fredrik Björk
Försäljningschef