2022-08-10 13:00Pressmeddelande

Förändringar i ledningen för Granngården AB

Granngårdens VD Olof Fransson.Granngårdens VD Olof Fransson.

Olof Fransson slutar som landschef och VD i Granngården AB. Bolaget, som är helägt av Felleskjøpet Agri, har ca 1000 anställda och 106 egenägda butiker. Under 2021 var omsättningen 2,6 miljarder kronor med ett resultat före skatt på 149 miljoner kronor.

Under de 6 år som Felleskjøpet har varit ägare har Granngården AB haft god tillväxt och resultatutveckling och har en stark position på den svenska marknaden inom fokusområdena Lantbruk/lantdjur, Husdjur, Trädgård och Hem.

Granngården har som en del av Felleskjøpets Nordic Retail-verksamhet och under Olof Franssons ledning lyckats utnyttja de hållbara marknadstrender som vårt varumärke och kedjekoncept bygger på. En bättre kundupplevelse har utvecklats både i den fysiska butiken och i e-handeln under perioden.

Granngården går nu in i en ny och krävande fas där marknaden konsolideras och konkurrensen hårdnar ytterligare. Detta i kombination med bytet av affärssystem kommer att kräva ett nytt och annorlunda fokus av organisationen och dess ledning. Styrelsen och Olof Fransson är överens om att det är dags för ett ledningsbyte i Granngården och Fransson avgår därför från sin post som landschef och VD.

– Vi tackar Olof för hans stora insatser för Granngården och den goda utveckling vi haft under hans ledning. Jag önskar Olof lycka till med nya projekt, säger Trond Fidje, direktör för Detaljhandel Norden i Felleskjøpet Agri och styrelseordförande i Granngården AB. Olof Fransson är stolt över vad Granngården åstadkommit.

– Med den fas Granngården nu går in i är det en naturlig tid för mig att lämna ledningen för bolaget till nya krafter. Jag är stolt över vad vi har åstadkommit under dessa år, Det finns en bra grund för ytterligare tillväxt. Jag önskar Granngården, alla mina goda kollegor och Felleskjøpet lycka till framöver, säger Fransson.

Trond Fidje tar tillfälligt över som chef för Granngården och etablerar en interimsledning tillsammans med Granngårdens ledningsgrupp. Rekryteringsprocessen för att hitta en ny Landschef/VD till Granngårdens fortsatta utveckling kommer att påbörjas omgående.

Trond Fidje