2021-03-23 06:10Pressmeddelande

Granngården lanserar ny e-handel

Katt i soffa bredvid dator.Nya granngården.se

Under de senaste åren har e-handelförsäljningen vuxit kraftigt på Granngården och nu är det dags att ta nästa steg. Lagom till vårsäsongen 2021 smyglanserar butikskedjan sin nya e-handel. Nya granngården.se har inte bara fått sig ett lyft utan kommer bidra till en bättre köpupplevelse.

Lättnavigerad och användarvänlig e-handel

Att förbättra kundens köpupplevelse har varit grunden för arbetet med den nya e-handeln. Den nya plattformen kommer göra det lättare för kunden att hitta vad den söker och underlätta såväl genomförande av ett e-handelsköp som möjligheten att se om produkten finns i lager i sin lokala Granngårdenbutik.

Nya systemlösningar

- Vi har valt Episerver som ny plattform och vi ser verkligen fram emot vad plattformsbytet kommer ge, säger Monika Dagberg, E-handelschef på Granngården.

Förutom Episerver som plattform har Granngården valt att använda sig av ett nytt PIM-system; Riversand samt en kraftig sökmotor genom Apptus E-sales – och en Retail Server-koppling till Granngårdens befintliga affärssystem i Mictrosoft Dynamics AX.

Granngårdens kunder kan nu även handla smidigt med Klarna på granngården.se – något som de tidigare endast har kunnat göra i de fysiska butikerna.

- Genom att lägga till Klarna som betalsystem på granngården.se hoppas vi att våra kunder ska tycka det blir enklare att handla online, fortsätter Monika.

Frakt och leverans

Även fraktmotorn bytts ut till Unifaun. Granngårdens e-handelsleveranser skickas både från centrallager, direkt från vissa leverantörer samt från butikernas lager, i ett komplext system som ger e-handeln tillgång till bolagets alla produkter och allt lagersaldo.

Utvecklad kundservice och chat

Samtidigt genomförs mer generösa öppettider på kundservice och förbättringar i företagets chatmotor.

Satsning på innehåll i linje med e-handelsutveckling

Granngårdens nya e-handel är smyglanserad och kommer successivt att fyllas med inspiration och kunskap i både text, bild och rörligt format. Den nya e-handeln kommer också ligga som en stabil grund för den e-handelsutveckling som ligger framåt. Den gamla hemsidan finns tillgänglig under en introduktionstid.

- Innehållet på granngården.se håller fortfarande på att växa och snart kan våra kunder besöka en e-handel som blomstrar av både inspiration och kunskap. Vi vill att våra kunder ska känna att vi är den hjälpsamma grannen oavsett om de besöker oss i fysisk butik, på sociala medier eller på granngården.se, avslutar Monika.