2024-08-21 07:57Pressmeddelande

Granngården varslar om skadestånd från Tietoevry

Granngården butik med ljung i förgrundenGranngården butik med ljung i förgrunden

IT-attacken mot Tietoevry natten till den 20 januari i år har fått omfattande konsekvenser för Granngården. Grova brister i Tietoevrys säkerhetslagringssystem gjorde att Granngårdens IT-system slogs ut och företagets affärs-och ekonomisystem drabbades med totala och permanenta skador som följd. De senaste backuperna som Granngården fått tillgång till för de affärskritiska systemen är 13 månader gamla. Hela Granngårdens IT-infrastruktur och affärssystem försvann och driften av verksamheten har under en längre period behövts hanteras manuellt med penna och papper.

Skadorna på affärssystemet har inneburit att Granngårdens butiker under en längre tid haft allvarliga problem med varuförsörjning med stor brist på tillgång till varor i butik, lagersaldo, prissättning av varor och problem med nya produktlanseringar. Även Granngårdens e-handel drabbades hårt och är ännu inte i full drift.

Konsekvenserna från IT-attacken har påverkat Granngårdens kunder och kundupplevelse negativt då de till exempel inte haft tillgång till de varor i butik som de önskar, kunnat se ett korrekt lagersaldo eller genomföra sina inköp via e-handel.

Även skadorna på Granngårdens ekonomisystem har varit mycket omfattande och bland annat inneburit manuell hantering med fakturaregistrering och betalning till leverantörer under en lång tid.

Återställningsarbetet har varit mycket omfattande och haft inverkan på Granngården såväl ekonomiskt som praktiskt då Granngården har behövt bygga om IT- och verksamhetssystem. Under uppbyggnadstiden har Granngården behövt hantera mycket med tillfälliga lösningar som krävt stor mängd resurser.

I den kvartalsrapport som Granngårdens norska ägare Felleskjøpet Agri SA släppte fredagen den 16 augusti framgår att Granngården visar ett betydligt svagare EBITDA jämfört med 2023 års resultat. Detta beror på en minskad försäljning via såväl Granngårdens fysiska butiker som via deras e-handel. Sammantaget räknar Granngården med att IT-attacken kostat dem mer än 100 miljoner kronor.

– Detta är mycket allvarligt för Granngården och för Felleskjøpet, säger Svenn Ivar Fure, Koncernchef Felleskjøpet Agri SA. Händelsen har fått omfattande ekonomiska konsekvenser för oss och varit krävande för våra kunder och för våra medarbetare. Vi anser att Tietoevry i Sverige har bidragit till denna situation och agerat grovt oansvarigt genom bristfällig säkerhet i verksamheten.

Till följd av händelserna har Granngården meddelat Tietoevry ett eventuellt skadeståndsanspråk och förbereder nu en juridisk process i ärendet.

För mer information kontakt via Felleskjøpet Agri SA

E-post: presse@felleskjopet.no

Telefon:  (+47) 900 13 365

Pressmeddelandet från Felleskjøpet ”Stabilt 2. kvartalsresultat tross betydelige tap etter dataangrep” finns att läsa i sin helhet på Felleskjøpets hemsida https://www.felleskjopet.no/presse/pressemeldinger/stabilt-2.-kvartalsresultat-tross-betydelige-tap-etter-dataangrepet-i-sverige/

Sedan 1880 har vi på Granngården vetat att alla mår bra när vi får växter och djur att må bra. För att ta hand om dem är att ta hand om sig själv. Vi hjälper dig med allt som rör odling, djur och natur. Hos oss hittar du produkter och tjänster av hög kvalitet, kloka råd och massor av inspiration – så att du får de bästa förutsättningarna att ta hand om dina växter och djur. Välkommen ut till någon av våra över 100 butiker eller besök vår e-handel på granngarden.se.