2024-08-16 09:59Pressmeddelande

Granngårdens ägare Felleskjøpet släpper kvartalsrapport

FelleskjøpetFelleskjøpet släpper kvartalsrapport

I dag, fredag den 16 augusti 2024, släpper Granngårdens norska ägare, Felleskjøpet Agri SA, den finansiella rapporten för kvartal två.

Granngården visar ett betydligt svagare EBITDA än 2023. Detta förklaras av de direkta konsekvenserna av dataangreppet på Tietoevry i januari 2024, som föranledde omfattande störningar på Granngårdens IT-system. Till följd av händelserna har Granngården meddelat Tietoevry ett eventuellt skadeståndsanspråk.

Hendelsen viste oss at sikkerhetslagringssystemene til Tietoevry ikke virket og derfor var ikke Granngårdens data og systemer beskyttet. Granngården har derfor måttet bruke tid og store ressurser på å bygge opp nær alle IT- og driftssystemer på nytt. Denne perioden har vært krevende for både kunder og ansatte og påvirket både resultater og kundetilfredshet negativt. Eksempelvis har den reduserte funksjonaliteten på nettbutikken gjort at vi har mistet en viktig salgs- og markedsføringskanal i en lengre periode. Legger du til utfordringer med å opprettholde tilstrekkelig varetilgang og korrekt prising, så er det klart at det går hardt utover lønnsomheten. Dette er svært alvorlig for Granngården og Felleskjøpet. Vi mener Tietoevry i Sverige har lagt opp til denne situasjonen gjennom å ha hatt grovt uansvarlig og mangelfull drift- og sikkerhet. Vår målsetning er nå å fullføre overgangen til vår nye og industriledende teknologiplattform i løpet av tredje kvartal, säger Svenn Ivar Fure, Koncernchef Felleskjøpet Agri SA.

Pressmeddelandet från Felleskjøpet ”Stabilt 2. kvartalsresultat tross betydelige tap etter dataangrep” finns att läsa i sin helhet på Felleskjøpets hemsida https://www.felleskjopet.no/presse/pressemeldinger/stabilt-2.-kvartalsresultat-tross-betydelige-tap-etter-dataangrepet-i-sverige/

För mer information kontakta:

Pressekontakt Felleskjøpet Agri

Telefon: (+47) 900 13 365 e-post: presse@felleskjopet.no

Sedan 1880 har vi på Granngården vetat att alla mår bra när vi får växter och djur att må bra. För att ta hand om dem är att ta hand om sig själv. Vi hjälper dig med allt som rör odling, djur och natur. Hos oss hittar du produkter och tjänster av hög kvalitet, kloka råd och massor av inspiration – så att du får de bästa förutsättningarna att ta hand om dina växter och djur. Välkommen ut till någon av våra över 100 butiker eller besök vår e-handel på granngarden.se.