2022-04-25 06:10Pressmeddelande

Oscar Zia i Granngårdens nya programsatsning “Väx upp för fan”

Oscar Zia med höna på axeln.

I Granngårdens nya programserie “Väx upp för fan” kommer vi få följa Oscar Zia i jakten på ett mer jordnära liv. Under pandemin kunde man se att fler unga vuxna började intressera sig för odling, och nu hoppas man att genom serien kunna inspirera ännu fler att börja odla. Serien har premiär den 28 april kl. 15:00 via Granngårdens YouTube-kanal.

Programserien består av sex avsnitt där vi får följa Oscars kontrast från glammiga Melodifestivalen till det jordnära livet på landet. I serien introduceras vi för flera personer som alla delar en stor passion för odling. Och genom besök hos både vänner och experter ute i landet hoppas Oscar kunna hitta inspiration och kunskap till att odla egna råvaror, som han i finalavsnittet tillagar när hans vänner kommer på middag. Dessutom blir han utmanad kring sina rädslor och kanske även en och annan fördom.

Jag är både nyfiken på och lite rädd för livet på landet. Men med det intensiva storstadsliv jag lever idag skulle jag nog må bra av att va mer i naturen. Så det här kändes som en rolig utmaning och om det kan inspirera andra som också lever ett hektiskt liv känns det extra meningsfullt, säger Oscar Zia.

Oscar Zia med höna på armen.

Närmare var femte svensk (18 procent) har börjat intressera sig för trädgård och odling. Ännu tydligare är det bland unga vuxna mellan 18-29 år där hela 21 procent uppger trädgårdsarbete som en nyfunnen hobby. Hos Granngården hittar man produkter och inspiration för det jordnära livet, där deras vision är att skapa ett friskare Sverige genom en folkrörelse där fler väljer just det jordnära livet.

Vi ser tydligt hur allt fler yngre kunder i 20-30-årsåldern hittar till oss.  Det vill vi ta fasta på genom serien och hoppas att det ska leda till att fler i den här nya målgruppen ska bli inspirerade att börja odla, säger Lena Hillstedt, Marknadschef på Granngården.

“Väx upp för fan” har premiär den 28 april kl. 15:00 via Granngårdens YouTube-kanal.