2022-09-27 13:51Bloggpost

Häng med Granngårdens odlingsgrupp på kontorets takodling

Granngårdens odlingsgrupp.En del av Granngårdens odlingsgrupp – Tove, Hampus, Isak, Julia och Henning.

Takterrassen till Granngårdens servicekontor i Malmö fylls under våren och sommaren av prunkande odlingar. Här växer årligen tomater, gurkor, zucchini, vitlök och chili som samsas i pallkragarna och i växthuset. Att träffas i grupp och odla på arbetstid är minst lika värdefullt som själva skörden.

Det är lunchdags på Granngården. På den här arbetsplatsen betyder det att det är dags att gå ut på takterrassen och klippa sin egen sallad till lunchtallriken och få botanisera  bland kryddorna. Och de fikasugna kollegorna får gärna plocka olika sorters jordgubbar och smultron efter maten.

– Tillsammans ser vi till att alla på kontoret kan njuta av egenodlade grönsaker, bär och örter till lunch! Jag är väldigt stolt över att vara en del av Granngårdens odlingsgrupp, säger Julia Wright, Hållbarhetscontroller på Granngården.

Skördetider på Granngårdens takodling.

Alla grönsaker som växer på terrassen är framodlade från frö av Granngårdens odlingsgrupp, bestående av kollegor från olika avdelningar på kontoret. Gruppen planerar odlingslandet tidigt under våren, planterar fröer när värmen kommer, vattnar och rensar ogräs under sommaren. Resultatet är en stor skörd som sträcker sig fram till sensommaren. Takodlingen är därmed också en spännande del av arbetsveckan under sommarhalvåret.

Granngårdens personal skördar grönsaker.

Julia Wright och Isak Sarwari plockar de sista tomaterna.

Alla kan odla

Granngården vill uppmana fler att leva ett jordnära liv nära djur och natur. Att alla kan odla är därför ett minst lika viktigt budskap till Granngårdens medarbetare som till deras kunder.

– Takodlingen är väldigt uppskattad av alla på kontoret. Och vi inte bara odlar – vi har även haft plant- och fröbytarveckor. Det skapar gemenskap och engagemang mellan oss kollegor, säger Julia Wright.

Korg med skördade grönsaker.

Paprika, aubergine och ärtor är populärt till lunchsalladen.

Nu skördas de sista grönsakerna innan det är dags att förbereda takterrassen för vintern. Det här året har inneburit många lärdomar som odlingsgruppen tar med sig till kommande odlingssäsong.

– I år planterade vi zucchiniplantorna lite väl tätt inne i växthuset. Nästa år ska de få lite mer plats! Avslutar Julia Wright.