2023-04-25 06:00Pressmeddelande

Granngården kliver in i framtiden

Granngården butikspersonal

Etablerar branschens mest hållbara logistiklösning med Nowaste.

Med stort fokus på hållbarhet och servicegrad mot kund satsar Granngården tillsammans med Nowaste Logistics på att etablera ett nytt, automatiserat och klimatsmart centrallager i Jönköping. Den lilla gårdshandel som öppnade på den småländska landsbygden för drygt 140 år sedan är idag en rikstäckande kedja med 106 butiker och e-handel. Hjärtat och fokus har dock aldrig ändrats, det vill säga att inspirera till och underlätta för ett friskare liv är fortfarande den värdegrund som bolaget står på.

Det nya och moderna centrallagret som Granngården etablerar tillsammans med Nowaste kommer möta de båda företagens höga hållbarhets- och klimatambitioner. För att nyttja marken lagret byggs på kommer delar av fastigheten vara 30 meter hög och innehålla en automatiserad pallhantering. Tak och delar av fasaden kommer beklädas med solceller kombinerat med sedum. Ambitionen är även att konstruktionen kommer att bäras upp av limträbalkar i stället för stål, sten och asfalt byts i så stor utsträckning som möjligt mot s.k. armerat gräs och regnvatten för spolning av toaletter samt trädplantering och bikupor. Ekologer kommer att utföra en studie i syfte om hur projektet på bästa vis tar hänsyn till den biologiska mångfalden i området. Det planeras även för smarta belysnings- och uppvärmningssystem för reducering av energibehov.

– Det är centralt för Granngården att vara kraftigt innovativa för att möta kundens behov och ständigt utveckla vårt leveranserbjudande. Vi vill vara djurägarens, hobbyodlarens och lantbrukarens bästa vän och självklara val. Genom den satsning vi nu gör i fråga om hållbarhet och automation så positionerar vi oss för framtiden, säger Gina Hedqvist, Supply Chain Manager på Granngården.

Utöver pallautomationen satsar partnerna på en gods-till-expeditör-lösning i form av en Autostore och centrallagret blir ett omni-channel lager från vilket både butik, företag och konsument får sina varor levererade från.

– Det är en stor satsning vi gör tillsammans och vi är otroligt glada för det förtroende som Granngården ger oss. Det har varit en mycket väl genomförd process som teamet på Granngården drivit och som nu är grunden för att framtidssäkra deras logistik, säger Jesper Brandin, Försäljningschef på Nowaste Logistics.

– Den lösning och det partnerskap som Nowaste presenterat för oss var precis vad vi sökte, det vill säga att få möjlighet att driva logistiken långsiktigt på både ett hållbart och effektivt sätt, fortsätter Gina.

Lagret blir högt automatiserat innehållandes såväl pallautomation som Autostore. Lösningen byggs vidare på sådant vis att den kan skalas upp för framtida behov. Även en mindre manuell del kommer finnas för hantering av de mer skrymmande produkterna.

– En ny kund på en ny ort med en lösning som baseras på ny teknik skapar stora möjligheter. Det är väldigt roligt att vi gör denna satsning tillsammans med Granngården som är en aktör som genuint brinner för sin affär och vill utvecklas, kommenterar Patrik Johnfors, Projekt och Utvecklingschef på Nowaste Logistics.

Byggprojektet startar under sommaren 2023 och beräknas tas i drift under fjärde kvartalet 2024 och är en del av Nowaste’s strategiska satsning framåt. Målsättningen är att lagret kommer certifieras enligt BREEAM Excellent.

Granngården butik med ljung i förgrunden

För mer information, vänligen kontakta:

Granngården                                                            Nowaste Logistics

Gina Hedqvist, Supply Chain Manager                  Jesper Brandin, Försäljningschef

0703-62 82 24                                                         0761-15 07 12

gina.hedqvist@granngarden.se                           jesper.b@nowaste.se

Granngården Granngården ingår sedan år 2016 i nordiska koncernen Felleskjøpet. Felleskjøpet är en totalleverantör av teknologi, drifttillgångar och utrustning till norskt jordbruk, parker och anläggningar, har en helt integrerad mjöl- och bageriverksamhet och är Norges största spannmålshandlare. Butikskedjan är riktad till både lantbrukare och privatpersoner. Granngården har 106 butiker i Sverige och cirka 800 anställda samt driver en alltmer omfattande e-handel. Verksamhetens tre fokusområden är lantdjur/lantbruk, husdjur och trädgård. Andra områden är skog och maskin, häst och ryttare, kläder samt hus och hem. Granngårdens vision är att skapa ett friskare Sverige genom en folkrörelse där fler väljer det jordnära livet. Granngårdens nuvarande omsättning är 2,5 miljarder kronor (2021). Nowaste Logistics Ett av Nordens ledande logistikbolag med fokus på hanteringsintensiv logistik. Sprunget ur segmentet för färska frukter och grönsaker har bolaget idag etablerat sig inom de flesta branscher och utgör ett av de ledande logistikbolagen. Nowaste har under åren utvecklat unik kompetens för branschen inom automation, IT och ledarskap. Bolaget är värderingsstyrt och lägger stor vikt vid personalens utveckling och välmående och kan stoltsera med att samtliga verksamheter enbart drivs med egna anställda. Nowaste Logistics har huvudkontor i Helsingborg och sysselsätter cirka 700 personer. Bolaget ingår i den världsledande frukt och grönt koncernen Dole plc. som är listat på NYSE. Bolaget har som mål att bli det ledande logistikbolaget genom att vara branschens mest attraktiva arbetsgivare.

Gina Hedqvist
Supply Chain chef