2023-06-27 05:00Pressmeddelande

Granngården lanserar fågelmatsserie för sommaren

Granngården lanserar fågelmat för sommartidDen nya fågelmatsserien fokuserar på våra sommargäster, flyttfåglar och fågelungar.

Att mata fåglarna är populärt bland många under den kalla vintern. Men ofta glömmer vi sedan att fortsätta ställa fram fågelmat under sommaren. Det vill Granngården ändra på – för det behövs! Företagets egen Småfågelfrömix är den första i serien som kommer fokusera på våra sommargäster, flyttfåglar och häckningsperioden.

Behovet stort vinter som sommar

Trädgårdslivet på vintern är för många förknippat med att sätta fram fågelmataren för att hjälpa våra småfåglar klara den bistra vintern – en livsviktig gärning! Men fåglarna behöver faktiskt också mat även på sommarhalvåret.

– Under sommaren har vi tre gånger fler fåglar hos oss som behöver mat jämfört med vintertid, säger Elena Wilskier, Kategorichef Trädgård.

Småfågelfrömixen anpassad för flyttfåglar

Det ökade antalet beror på alla flyttfåglar som kommer. De här fåglarna har ofta tunnare och smalare näbbar vilket gör att de behöver en annan typ av fågelfrö, såsom skalade, hackade och små frön. Den nya mixen från Granngården, som är anpassad efter just den här gruppen fåglar, innehåller mjölmaskar, russin, skalade och hackade jordnötter, durra, nigerfrön, skalade solrosfrön, havreflingor och veteflingor. Eftersom blandningen är proteinrik och lättsmält passar den även perfekt under häckningstid, som mat till ungarna och under ruggningstid, dvs när fåglarna byter fjäderdräkt.

Första i serien från Granngården

Granngårdens Småfågelfrömix är den första i en serie med fokus på flyttfåglar och häckningsperioden. Under den här tiden är fåglarna i behov av energirik och lättsmält mat, vilket gör Småfågelfrömixen perfekt. De mindre bitarna gör att näringen blir enklare att ta upp för fåglarna och det går dessutom åt mindre energi för dem att äta.

Mixen är dock inte bara till för sommarhalvåret. Även våra vinterfåglar kommer kunna avnjuta fågelmaten med glädje. Rödhake, kungsfågel, lövsångare, koltrast, steglits, ladusvala, hussvala samt mesar och finkar såsom bofink, blåmes och talgoxe är några i målgruppen.

– Vi är oerhört glada och stolta över att utöka vårt sortiment för att erbjuda något till våra småfåglar året om, säger Elena.

Hon passar också på att påminna om vikten av vatten för fåglarna.

– Tillgång till vatten i trädgården ökar antalet besökare och hjälper på så vis dessutom småfåglarna att hitta till fågelmataren – dubbelt positivt! avslutar hon.

Läs mer om Granngårdens Småfågelfrömix här

Småfågelfrömix Granngården